در صورت عدم تخصیص ارز واردات لاستیک خودرو، ‌صدها کانتینر تایر وارداتی موجود در گمرک‌های کشور برای فروش به امارات عودت داده می‌شوند.

 

 بازهم ناهماهنگی بین دستگاه‌های مختلف در حال رقم زدن مشکلی بزرگ در بازار تایر به‌ ویژه از نوع باری-اتوبوسی است. تایرهایی که توسط کارخانه‌های خارجی و به‌ نام نماینده‌های ایرانی این شرکت‌ها تولید، ‌بارگیری و روانه بنادر و گمرکات ایران شده است اما به‌ دلیل عدم اختصاص ارز تا چند هفته آینده از کشور خارج و برای فروش در بازارهای منطقه ازجمله امارات به سمت این کشور بارگیری خواهند شد. این روزها ‌بسیاری‌ از تجار در حوزه واردات تایر به‌ کشور از عدم تخصیص به‌ موقع ارز دولتی و نیمایی برای واردات تایرهای سنگین و سواری گلایه دارند و خواستار رفع این مشکل توسط مسئولان وزارت صنعت، معدن‌ و تجارت و بانک‌ مرکزی هستند. به‌ گفته تعدادی از تاجران بزرگ لاستیک، در حال‌ حاضر چند صد کانتینر تایر باری-اتوبوسی وارداتی در گمرک‌های کشور دپو شده‌اند و متاسفانه به‌ دلیل عدم تخصیص ارز، امکان ترخیص و تزریق آنها به بازار وجود ندارد.


hormoz.ir 012 2
یکی از این تجار که خود ده‌ها کانتینر تایر رادیال باری-اتوبوسی در گمرک دارد، از عدم تخصیص ارز برای ترخیص این کالاها توسط بانک‌ مرکزی خبر داد و گفت: اگر ارز مورد نیاز به‌ موقع تخصیص داده نشود، مجبور به بازگرداندن تایرها برای فروش در بازار امارات یا دیگر کشورها هستیم. زیرا این کالاها با اعتبار شخصی وارد کنندگان از تولید کننده خارجی خریداری شده و باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن هزینه‌های تایر را به کارخانه مادر پرداخت کنیم. وی با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی اعتبار شخصی واردکنندگان نزد کارخانه‌های خارجی به‌خطر می‌افتد، گفت: برای جلوگیری از این اتفاق و عدم تحمیل هزینه‌های سرسام‌آور دموراژ کالا در انبارهای گمرک مجبور هستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کالاهایی را که بلاتکلیف در گمرک مانده‌اند، برای فروش به امارات یا دیگر کشورها منتقل کنیم. دو هفته‌ است که بانک‌ مرکزی اقدامی برای تامین و تخصیص ارز به‌ منظور واردات تایرهای باری-اتوبوسی و سواری نکرده است و تجار امکان انتقال ارز را ندارند. از سوی دیگر بررسی‌های بازار حکایت‌ از کمبود سایزهای اسپرت سواری به‌ ویژه در سایزهای 17 به بالا دارد. در بخش تایرهای سنگین که دولت تاکید زیادی بر تامین تایر به هر شیوه وحتی بدون رعایت استانداردهای روز دنیا دارد،‌ به‌ نظر می‌رسد برگشت صدها کانتینر تایرباری-اتوبوسی از گمرک‌های داخلی به بازار کشورهای همسایه، بازار را با مشکلاتی در آینده مواجه کند.

منبع: دنیای خودرو



 

رینگ و لاستیک هراتی
نمایندگی انواع رینگ‌ و لاستیک
تماس بگیرید:  33556771-33556742