لاستیک انواع مختلفی دارد. لاستیکها را بسته به نوع مصرف آن‌ها در سایز‌های مختلف و مدل‌های متفاوت می‌سازند. در لاستیک‌ها معمولاً از آج استفاده می‌شود که خود آج نیز در شکل‌های مختلف تولید می‌شود.

tyres

 در ادامه در مورد انواع عاج لاستیک خودرو بحث کرده و نقش آن را در لاستیک مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آج‌ها معمولاً به ۴ دسته تقسیم می‌شوند:

آج متقارن  (SYMMETRICAL) :

همان‌طور که از اسم این نوع لاستیک مشخص است، آج‌های این تایر به‌صورت متقارن و یکسان است و در بیشتر خودروها مشاهده می‌شود. علت آن ‌هم عمر بیشتر لاستیک است. از دلایل افزایش عمر این لاستیک متقارن می‌توان به قابلیت جابجایی لاستیک‌ها در قسمت جلو و عقب خودرو اشاره کرد.

آج نامتقارن (ASYMETRICAL) :

این آج معمولاً در ماشین‌های اسپرت دیده می‌شود زیرا در شرایط مختلف جاده‌ای (خشک یا مرطوب) اصطکاک مناسبی با سطح زمین ایجاد می‌کنند. با توجه به شکل این لاستیک، شیارهای وسط برای شرایط جاده برفی و مرطوب مناسب است درحالی‌که شیارهای کناری لاستیک مناسب برای جاده‌های خشک است.

جهت‌دار (Directional):

این نوع آج لاستیک دارای شیارهای بزرگ و V شکل هستند که این آج بزرگ باعث کنترل بیشتر خودرو در هنگام افزایش سرعت و حتی جاده‌های خیس می‌شود. این نوع تایر فقط در یک‌جهت حرکت می‌کند که روی آن با فلش علامت زده‌ شده است. لازم به ذکر است در صورتی ‌که از این لاستیک جهت‌دار استفاده می‌کنید نیاز به دو نوع رینگ در قسمت جلو و عقب خودرو دارید.

آج جهت‌دار/ نامتقارن (DIRECTIONAL/ASYMMETRICAL):

این تایر ترکیبی از لاستیک نامتقارن و جهت‌دار است و ویژگی‌های این دو لاستیک را هم‌زمان دارد. این لاستیک بیشتر مناسب برای کنار زدن آب در سطح جاده خیس و کنترل مناسب خودرو در پیچ‌ها در جاده‌های خشک است. استفاده از این لاستیک با رینگ‌های مختلف در قسمت عقب و جلویی خودرو توصیه نمی‌شود .

 333

کارخانجات مختلف خودروسازی با در نظر گرفتن نوع کلاس خودرو، از تایرها و لاستیک‌های مناسب آن‌ها جهت راحتی مشتریان خود استفاده می‌کنند. استفاده از لاستیک مناسب باعث کم شدن نگرانی مشتریان در استفاده مناسب و بجا از خودرو میشود. این نگرانی گاه به کاهش تصادفات و کم شدن خسارت به خودرو شده که بالاترین کارایی را برای کاربران خودروهای مختلف دارد.